Nieuws

Ei-brood-Pixabay-RV

10 eieren per week past in gezond voedingspatroon

Eieren calciumrijk en rijk aan vitamine D. De meerderheid van de bevolking heeft een tekort aan vitamine D dat essentieel is voor de stimulatie van een gezond immuunsysteem en het voorkomen van kanker. Een ei bevat 41 internationale eenheden (IE) van de 600 IE dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine D. Dat zegt de Belgische diëtist Tom Vandenbussche.

"Hoewel eieren cholesterol bevatten, hebben studies uitgewezen dat eieren het LDL cholesterol verlagen en het HDL (goede cholesterol) verhogen”, vertelt de diëtist. „Bovendien helpen peptiden in het ei een hoge bloeddruk te verlagen en zit het ei boordevol vitaminen en mineralen waaronder de vitamines A, B, C, D, E, K.”

"Het ei is de enige voedingssoort dat alle negen essentiële aminozuren bevat. Eieren bevatten tevens een hoog gehalte aan essentiële omega 3 vetzuren, een voedingsstof dat goed is voor je hart. Ook zijn eieren eiwitrijk; een ei bevat 6 gram eiwitten. In een gevarieerd voedingspatroon is de inname van eiwitten erg belangrijk.”

Ook bevat een ei vijftig milligram (vijf procent) calcium. Het ijzer in het ei draait bij aan een gezond immuunsysteem en een normale productie van rode bloedcellen. Eieren zijn daarnaast goedkoop en op vele manieren te bereiden. "Vier of vijf keer in de week twee eieren per dag eten past in een gezond voedingspatroon”, zegt Vandenbussche.

Klik op de afbeelding voor een vergroting en meerdere foto's